Hoe digitaal is de consument?



Door Mesa Jajan

Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het tegenwoordig online bestellen. Het is gemakkelijk en minder tijdrovend dan naar een winkel gaan. Toch verkiest de consument momenteel het webwinkelen nog niet boven gezellig de stad in gaan. Zal dit gaan veranderen als de dagelijkse boodschappen ook online gedaan worden?

Onlangs lanceerde nieuwkomer Picnic zijn concept van de online supermarkt; goedkoop, zonder verzendkosten en klantvriendelijker. Dit allemaal met hetzelfde ruime assortiment dat de Albert Heijn en Jumbo al met hun online bezorgdiensten bieden. Picnic is momenteel alleen nog actief in Amersfoort, maar het initiatief klinkt als muziek in de oren van huishoudens die niets liever willen dan online met een aantal klikken hun boodschappen bestellen. Persoonlijk vraag ik mij af of Picnic qua prijzen kan concurreren met de grote giganten die voordelig bulkpartijen inkopen. Een online supermarkt fungeert tenslotte als een platform voor productleveranciers. En deze leveranciers hebben al gemaakte afspraken met de gevestigde supermarkten.

Daarnaast is het online-aandeel in de verkoop van eten in drinken in Nederland maar een armoedige 2%. En dit is voornamelijk te danken aan de opkomst van bezorgers van maaltijdboxen zoals Hello Fresh en Streekbox. Is het dan een kwestie van tijd tot de markt van het online kopen open zal breken? De kans bestaat dat dat in een stroomversnelling kan gebeuren als de consument zich tot het wereld wijde web gaat wenden voor zijn dagelijkse boodschappen.

Als in de nabije toekomst de consument zijn aankopen voornamelijk online zal doen dan kan er ook een nieuw tijdperk aanbreken voor de verstrekkers in de financiƫle wereld. Het is dan niet ondenkbaar dat men online een hypotheek of pensioen wil afsluiten. De vraag die rijst is; in hoeverre is men hier al op voorbereid?

Omniplan & Customer Success Management

Lees verder
Loading…