De verandering van de rol van de adviseur



Door Marisca van den Berg

Toen ik begon als Financieel Adviseur was het belangrijk dat ik kon uitrekenen wat iemand aan hypotheek nodig had. En wat zijn NBI (netto besteedbaar inkomen) was. Om te weten op welke uitkeringen mijn klanten recht hadden in geval van calamiteiten. Hoe hoog die ongeveer waren en wat de condities waren.

Natuurlijk is dat nog steeds belangrijk. De basis van een solide financieel plan. Alleen je hoeft het niet meer zelf te doen. Ik heb de ontwikkelingen van dichtbij gezien, er is heel veel meer mogelijk geworden met financiële planningssoftware. Met enige vaardigheid in de invoer, kunt je binnen afzienbare tijd een mooi rapport met voor de klant heldere grafieken en cijfers voor de komende 50 jaar produceren. Ook als het een DGA is. De fiscaliteit en sociale zekerheid worden keurig meegenomen. Het blijft handig als je als adviseur begrijpt wat er gebeurt, maar het is niet meer zo primair van belang.

Wat wordt dan wel de belangrijkste taak van de adviseur? De inventarisatie. Niet zozeer van de financiële gegevens, want die gaan ook steeds meer automatisch gevuld worden, maar van de wensen en risicobereidheid van de klant. Dat kan bijvoorbeeld via Life Planning. Het gedachtengoed van George Kinder, die er zijn fameuze boek “Seven stages of money maturity” over schreef. Ik vond het nogal toegespitst op de Amerikaanse consument, maar hij raakt wel de kern van de zaak. Veel mensen zullen met verrassende antwoorden komen als je hen vraagt: “Wat zou je doen als je nog een jaar te leven had” of “wat zou je doen als je 10 miljoen euro te besteden had.” Ze denken dat hun doelen niet haalbaar zijn door gebrek aan tijd of geld. Maar met een goed financieel plan en een goede drive, blijkt dat vaak wel mogelijk te zijn. Dan lever je als adviseur pas echt Customer Value.

Omniplan is verhuisd!

Lees verder
Loading…