Inspiratie Ontbijt



Door Maarten Boddeus

Hoe kun je klantgericht innoveren en werken naar een commercieel model dat werkt? De centrale vraag tijdens Omniplans eerste Inspiratie Ontbijt. Een vroege ochtend met presentatie van Menno van Leeuwen, Head of Business & Customer Development bij Moneyou, of zoals hij zelf zegt ‘Head of Lower Financial Stress’. Op basis van zijn jarenlange ervaring met de (weerbarstige) praktijk van innovatie, nam Menno ons mee in design thinking en menselijk gedrag. Hoe kunnen we menselijke gedrag toepassen in de wereld van personal finance en effectief innoveren?  

Menno start met het delen van het ‘design thinking’Een beproefde methode om innovatie handen en voeten te geven; werken vanuit consumenten behoefte (klant), dat vertalen naar technisch uitvoerbare concepten (techniek) en uitwerken in een levensvatbaar business model (business). Als deze drie zakenklantbehoefte, techniek en commerciële haalbaarheidop hun plek vallen is er sprake van geslaagde innovatie. De weg ernaar toe is interessant, allesbehalve recht, altijd iteratief en leidt vaak terug naar de tekentafel. Ervaring leert dat innovaties die rekening houden met hoe ons menselijk brein werkt een grotere kans van slagen hebben. Alle reden dus om verder in te zoomen op hoe het menselijk brein werkt. 

Het menselijke brein is de basis voor allerlei belangrijke financiële beslissingen. De wetenschap dat het brein zijn beperking heeft om goed rationeel te denken (o.a. theorie uit ‘Leef als een beest’ van Witte Hoogendijk) leert dat mensen meestal handelen vanuit een automatisch stress respons systeem. Vanuit ons werk in het personal finance domein houden we daar vaak maar weinig rekening mee. We ‘overschatten’ de consument in zijn mogelijkheid om rationele lange termijn beslissingen te nemen. We moeten veel meer gebruik maken van de kennis van het automatisch stress respons systeem om mensen te verleiden tot verstandige beslissingen.  

Door het toepassen van Design Thinkingrekening houdend met het menselijke brein, ontwikkelde Moneyou een innovatieve app. De app genaamd Moneyou Go, richt zich op jonge consumenten die grip op hun financiën willen. Uit eigen consumentenonderzoek kwamen drie relevante inzichten: 1. Jongeren vinden het moeilijk in te schattehoeveel geld er nodig is voor de volgende maand en wat ze sparen. 2. Een meerderheid plant weinig, leeft vooral in het moment en geeft impulsief geld uit. 3. Openlijk praten over geld is een taboe.  De Moneyou Go app adresseert deze inzichten door op een innovatieve manier je bankrekening te beheren.

Vervolgens sprak Menno over de 9 psychologische beïnvloedingstechnieken die toepasbaar zijn bij het innoveren om in te spelen op menselijk basisgedrag.  

  1. Anchoring: als mens vormen we standaard een mentaal referentiepunt  
  2. Commitment & Consistencybehoefte om consistent te werken taken af te maken 
  3. Loss Aversion: iets verliezen laat een grotere impact achter dan iets krijgen  
  4. Need to complete: wij vinden het prettig om iets af te maken  
  5. Reciprocitywanneer je iets van iemand krijgt, ontstaat vanzelf behoefte om die persoon iets terug te geven 
  6. Rewards: een beloning stimuleert ons 
  7. Scarcity: gevoel van schaarste creëert vraag 
  8. Social Proof: een aanbeveling van een bekende maakt betrouwbaar  
  9. Triggers: call to actions werken 

Bron: Digitalpsychology.io 

Voor iedereen die zich bezighoudt met ontwerpen, in welke hoedanigheid ook, is het goed om je bewust te zijn van deze basale menselijke gedragskenmerken. Bekijk je ontwerp met de blik van de mens als gebruiker, zijn je schermen aantrekkelijk worden mensen getriggerd een stappen af te maken? 

Samen met de deelnemers uit de zaal sloten we de Ontbijtsessie af met een interactieve workshop gericht op de 9 psychologische beïnvloedingstechnieken. Hoe pas je deze toe op een complex financieel product of het advies er over? En hoe kunnen deze technieken bijdragen aan een financiële oplossing? Een vraagstuk dat al voor het starten van de workshop leefde bij de aanwezigen.  

Het eerste Inspiratie Ontbijt gaf inzicht dat Money Management en Personal Finance veel raakvlakken hebben. Wanneer een consument financiële stress ervaart bij zijn (dagelijkse) financiën, zal het niet haalbaar zijn om op hoger niveau met Personal Finance Planning bezig te zijn. Gezien ons beperkte brein, kan juist een simpele oplossing voor de consument een groot verschil maken en financiële stress verminderen.  

Hoe bereik je Millennials als financial? 4 key tips!

Lees verder
Loading…